10,000 hour rule of practice


Malcolm Gladwell


Dalam buku outliers, Malcolm Gladwell ada menghuraikan tentang isu ini. Tentang kuasa usaha dan latihan untuk berjaya dalam semua bidang. Dia membawa bukti-butkti yang banyak tentang bagaimana latihan boleh berhasil dan turut membawa kepada kita yang tiada orang yang 'bakat' dan 'natural talent'. Dan jika ada pun tidaklah mempunyai kesan yang banyak dalam menentukan keberjayaan seseorang.

Yang membuatkan idea ini menarik kerana sokongan ideanya hasil dari bukti dari mereka yang popular. Dan contoh yang diberi bukanlah dalam satu bidang sahaja. Tetapi merangkum bidang: software, music, dan hoki. Antaranya:

1- dalam 75 individu terkaya sepanjang zaman, 14 orang daripadanya adalah amerikan yang lahir pada 1835-1840. Ini antara quotenya:

"If you were born in the late 1840′s, you missed it. You were too young to take advantage of that moment. If you were born in the 1820′s, you were too old: your mindset was shaped by the pre-Civil War paradigm. But there is a particular, narrow nine-year window that was just perfect for seeing the potential that the future held. All of the 14 men and women on that list had vision and talent. But they also were given an extraordinary opportunity."

2. The Beatles(1960)

In 1960, while they were still an unknown high school rock band, the Beatles went to Hamburg, Germany to play in the local clubs.The group was underpaid. The acoustics were terrible. The audiences were unappreciative. So what did the Beatles get out of the Hamburg experience? Hours of playing time. Non-stop hours of playing time that forced them to get better.As the Beatles grew in skill, audiences demanded more performances – more playing time. By 1962 they were playing eight hours per night, seven nights per week. By 1964, the year they burst on the international scene, the Beatles had played over 1,200 concerts together. By way of comparison, most bands today don’t play 1,200 times in their entire career.

3. Pakar elektronik yang lahir pada 1955

Coincidence? Microsoft co-founder Paul Allen was born in 1953, Apple (AAPL) founder Steve Jobs in 1955, and Sun Microsystems (SUNW) founders Bill Joy and Scott McNealy in 1954. All of these Silicon Valley pioneers succeeded not just on their extraordinary talent but also because they had the right opportunities at exactly the right time. 

jadi apa kesimpulan yang saya dapat? 
1- Kenal diri untuk tahu di mana kita boleh latih 10,000 jam. Kerana 'elites' yang disebut namanya dalam buku ini loves what they do dan memaang gila dengan minat mereka. 
2-Membuang persepsi 'mereka yang bakat sahaja yang boleh berjaya'. Dengan bukti jelas, mereka yang betul-betul berjaya bukanlah mereka yang bakat. tapi mereka yang gila dengan apa yang mereka mahu. Nah, bill gates juga 10,000 jam dalam usahanya
3- Kenal pasti apa yang kita sudah bagus dan apa yang sebenarnya kita dah capai tahap 10,000 jam. Kadang-kadang kita tidak sedar kita sedang melakukan itu. 
4- Kenal pasti peluang dan orentasi kita hingga hari ini. Allah susun bertujuan khas untuk diri kita. Kita ada peluang yang orang lain tidak dapat. Sekolah itu, duduk di mana, siapa keluarga kita, kawan-kawan kita. Sebab, mereka yang berjaya semua menggunakan peluang mereka yang ada dari semua sudut. 
5- Bagaimana kita memberi peluang pada orang lain untuk berlatih. Jika anda seorang murobbi, ketua program atau ketua apa-apa, bagaimana anda boleh melatih orang bawah anda untuk kembangkan potensi mereka. 
6- Proses usaha ini adalah fitrah dan sunnah alam. Dari zaman nabi Adam, hingga utusan terakhir Nabi Muhammad memang penuh dengan usaha dan passion. Sangat gerun jika kita melihat usaha Imam Nawawi, Imam Syafie dan imam lain dalam menuntut ilmu. IHAB, SQ dan para pimpinan dakwah lain juga begitu. 

Jadi, nah. Kalau kau tidak usaha, maka kau bukan termasuk dalam sistem alam yang fitrah ini. Bukan manusia namanya.

Manjadawada


Comments

Popular Posts