Selamat Hari Raya 1434


Dari kiri : ketiga, bongsu, ayah, saya. (ibu dan kakak tiada dalam gambar) 


Memang bersalah kerana saya belum lagi mengucapkan selamat walaupun sudah masuk raya ke 8. Tambah bersalah kerana ini julang kalinya saya berada di Malaysia setelah 2 tahun di Mesir.

Semua sudah tahu  bezanya raya di Mesir dan di Malaysia. Sama juga beza Ramadan di Malaysia dan Mesir. Jika bagaimana kita merasa pelik dengan kemeriahan orang arab menyambut ramadan, sama juga mereka amat pelik bagaimana kita boleh meriah dengan raya syawal ini.

Bagi saya yang merasa kedua-dua ini, saya rasa amat menarik dan positif. Ramadan yang meriah perlu dan raya yang meriah juga perlu.

Entah, rasanya raya tahun ini antara raya yang paling meriah dalam kebanyakan raya saya.

Tahun ini  raya cukup korum(ahli keluarga semua ada), raya pertama juga saudara di sebelah ayah cukup. Pergi bercuti pd pula, ramai juga yang datang rumah. Alhamdulillah, raya kali ini meriah.

Ambilah satu dari banyak ma'ani raya, syawal. Maani perjuangan, istiqomah, ukhuwwah, solidariti.

Moga anda bergembira dengan kemenangan di sisi dan tidak bergembira kosong. Seolah semua orang bergembira dengan kemenangan Brazil dalam piala dunia, anda pula bergembira dengan hari jadi adik anda. pelik.

Saya gembira kerana seminggu syawal ini saya masih meneruskan tilawah saya. anda bagaimana :)




Comments

Popular Posts